ANBI-erkenning
Evangeliegemeente De Oase is door de belastingdienst als algemeen nut beogende instelling (ANBI) erkend. De erkenning geldt vanaf 01 januari 2015.
De beschikking is gedagtekend 22 december 2015, dossiernummer 103277
Contactgegevens
- Post- en bezoekadres (alleen op zondagochtend): Torenlaan 38, 3701VK Zeist
- De naam van het kerkgenootschap: Evangeliegemeente De Oase. De gemeente is zelfstandig en autonoom.
- Kamer van koophandel nummer: 63615541
- Internetadres: www.de-oase-zeist.nl
- E-mailadres bestuur:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer): 818564970
Beschrijving van de doelstelling van de ANBI:
De gemeente stelt zich tot doel het verkondigen van Gods volle heilsboodschap en het versterken van christelijke gemeenschap en dienstbetoon. De gemeente beoogt niet het maken van winst. (Artikel 3 Statuten).
De hoofdlijnen van het beleidsplan 2023 - 2028:
Dit plan is als volgt georganiseerd. Na een inleiding is er een gedeelte met algemene beleidsvoornemens, gevolgd door de vier speerpunten van het beleid, met onder elk beleidspunt de concretisering. De jaarplanning is hierbij inbegrepen. Het beleidsplan is op te vragen bij
Algemene beleidsvoornemens
- De gemeente blijft aangesloten bij de Raad van Kerken in Zeist.
- De inkomsten van de gemeente bestaan uit vrijwillige giften van leden en anderen, evenals legaten en andere mogelijke schenkingen (zie baten en lasten ad 2)
- Uitgaven worden gedaan in overeenstemming met de jaarlijkse begroting die door de ledenvergadering wordt goedgekeurd. Na controle door de kascommissie spreekt de ledenvergadering zich ook uit over de jaarstukken, conform de statuten.
- Eventuele reserves blijven binnen de door de belastingdienst ingestelde normen voor ANBI erkende instellingen.
- De gemeente bezit geen onroerende goederen en heeft geen intentie een gebouw te kopen of te bouwen. Ook heeft de gemeente geen hypotheek of leningen lopen. De gemeente heeft ook geen intentie leningen te sluiten. De gemeente heeft geen beleggingen in aandelen of obligaties. De gemeente heeft ook geen intentie zulke beleggingen te doen.
Beleid aan de hand van de vier functies van de gemeente
Het beleidsvoornemen zal zijn aan de hand van de 4 functies van de gemeente.
FUNCTIE I: God verheerlijken (in woord en daad = prediking, gebed en praktisch christen zijn)
Uitvoering: Als gemeente komen wij samen in Torenlaan 38 te Zeist op alle zondagen en christelijke feestdagen, waaronder Goede Vrijdag en eerste Kerstdag. Dit zijn openbare samenkomsten. Het gebouw wordt tijdens die diensten gehuurd (zie baten en lasten ad 7).
FUNCTIE II: Verlorenen bereiken/Outreach (door evangelisatie en diaconaat in de ruimste zin van het woord)
Uitvoering:
1. Onze strategie heet: gebruik poorten, wees een brug.
Poorten: alle gemeenteactiviteiten, waarvoor mensen uitgenodigd kunnen worden. Hieronder vallen ook kinderopdracht, doop, huwelijk, begrafenis, gezinsdienst, eeuwigheidsdienst, enz.
Bruggen: alle contacten die gemeenteleden / bezoekers in hun eigen netwerk.
2. Wervingsactiviteiten
De website: www.de-oase-zeist.nl
Via de website zijn alle preken te beluisteren. Ook is er nieuws te vinden. Er is tevens een besloten sectie, alleen voor leden toegankelijk.
Oase magazine: elke week verschijnt een aantrekkelijk Oase Weeknieuws. Dit is ook als pdfl per e-mail te verkrijgen. Alle uitgaven staan ook op de website.
Opgave aan kranten e. d. voor zover gratis. Betaalde advertenties worden in de regel niet ingezet.
3. Zending: wanner een zendeling spreekt staat deze of zijn organisatie in het middelpunt. De collecte van die zondag gaat ook naar het project van die zendeling. Tevens gaat 5% van de gemeente-inkomsten naar een zendingsproject, dat door de ledenvergadering vooraf is goedgekeurd.
FUNCTIE III: Zorgzame gemeente zijn (door pastoraat en diaconaat)
Uitvoering:
Als achtergrond voor de functie van zorgzame gemeente zijn benoemen wij onze strategie: zorg voor een ieder in zijn/ haar levensloop en in zijn/ haar levensfase. Bijgevolg zijn er activiteiten voor de verschillende leeftijdscategorieën. Ook worden er huisbezoeken gedaan en pastorale gesprekken gevoerd.
Mensen die aan huis gebonden zijn door ziekte of ouderdom kunnen op aanvraag bezoek krijgen om thuis of in het ziekenhuis het heilig Avondmaal te vieren.
FUNCTIE IV: Opbouw van gelovigen (door toerusting, training en oefening)
Uitvoering:
Voor de opbouw van gelovigen hebben wij de strategie van de kleine groepen/ huiskringen. De bijeenkomsten zijn in huiskamers die kosteloos ter beschikking staan en die onder leiding staan van vrijwilligers.
De functies van de bestuurders
Enige inleiding is gewenst met het doel begrijpelijk te maken wat de rechtspositie is van een kerk.
Evangeliegemeente De Oase is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als kerkgenootschap. Hieruit valt niet af te leiden hoe de gemeente georganiseerd is. De wetgever beschouwt kerken als een soort vereniging van leden. De wet zelf stelt dat kerken geregeerd worden door hun eigen statuut. De statuten van een gemeente zijn dus bepalend. De statuten van Evangeliegemeente De Oase komen grotendeels overeen met wat de wet van een vereniging verlangt. De ledenvergadering is het hoogste orgaan. De vergadering kan de statuten veranderen, benoemt en ontslaat bestuurders en voorganger, keurt de financiële jaarstukken en begroting goed. Het is de laatste beroepingsmogelijkheid en kan zelf een rechtsgeldige vergadering bijeen roepen. De vergadering beslist ook over opheffing (Statuten artikel 9, 10, 18, 19).
Voor de voorbereiding van besluiten en het uitvoeren van besluiten en het “gewone werk” is er een bestuur (artikel 11). Het bestuur bestaat uit 5 leden, waaronder een voorzitter, secretaris en penningmeester. Bestuursleden mogen niet gehuwd of nauw aan elkaar verwant zijn (Art. 11, punt 2). Het bestuur geeft leiding aan de gemeente, in overeenstemming met de statuten. Zij vertegenwoordigt ook de gemeente naar buiten toe. Zij kan, mits gemachtigd door de ledenvergadering, overeenkomsten aangaan die de gemeente langdurig binden of zwaar belasten. (Overigens, het ontbreken van de machtiging of goedkeuring heeft geen werking tegenover derden ( Artikel 11, punt 1). Twee bestuursleden zijn minimaal nodig voor vertegenwoordiging naar buiten (Artikel 13). Het bestuur neemt nieuwe leden aan, gehoord hebbend de voorganger. Het bestuur beslist zo nodig door stemming. Blanco stemmen tellen niet. Volgens Artikel 15 punt 3 staan alle functies open voor zowel mannen als vrouwen.
De voorzitter zit de vergaderingen van bestuur en leden vergadering voor. Een ander neemt die taak over als er echter een agendapunt is waarbij de voorzitter persoonlijk betrokken is.
De secretaris verzorgt de uitnodigingen, agenda’s en notulen van bestuurs- en ledenvergadering. Hij/zij bewaakt de actiepunten.
De penningmeester draagt zorg voor betalingen, administratie, verantwoording aan bestuur en ledenvergaderingen door middel van jaarstukken, bewaking van het begrotingsproces, doorgeven van gegevens aan de belastingdienst. Voor de functies van voorzitter, secretaris en penningmeester beschikt de Oase over functieomschrijvingen. Geïnteresseerden mogen die opvragen. Statuten en Huishoudelijk reglement zijn ook in pdf op te vragen bij
De namen van de bestuurders worden niet vermeld omdat kerken hiervan zijn vrijgesteld
Het beloningsbeleid
Bestuur: leden van het bestuur ontvangen geen beloning voor hun werk als bestuurder, ofschoon de statuten art. 11, punt 8 wel voorzien in: ”niet bovenmatige vacatievergoeding”.
Vrijwilligers: veel vrijwilligers dragen het werk van Evangeliegemeente De Oase. Daarbij is te denken aan kosterij, deur- en stoelendienst, muziek, zangleiding, audio, beamerbediening, zendingscommissie, kringen leiden, webmaster, redactie Oase magazine, enz. Vrijwilligers ontvangen geen beloning voor hun inzet.
Gastsprekers van buiten de gemeente: gastsprekers van buiten de gemeente ontvangen een sprekersvergoeding. De hoogte daarvan is door de ledenvergadering vastgesteld. Ook ontvangen zij reiskostenvergoeding, bus- en/of treinkaartjes of 19 cent per autokilometer, conform de richtlijnen van de belastingdienst. Jaarlijks geeft de penningmeester alle gegevens aan de belastingdienst door (zie baten en lasten ad 5).
Voorganger: de voorganger m/v is voorzitter van het bestuur (Statuten Art. 11, punt 3). Geen vergoeding wordt gegeven voor zijn/haar bestuurlijk werk. Artikel 16 regelt de positie van de voorganger, als ook een ontslagprocedure. Hij/zij is verantwoordelijk voor
- het theologische kader waarbinnen de gemeente functioneert
- de inhoud van de boodschap
- het functioneren van de gemeente qua organisatie, taakverdeling en sfeer
- de externe relaties van de gemeente
Daarbij functioneert de voorganger als meewerkend voorman, die tegelijkertijd taken kan delegeren.
De voorganger ontvangt (sinds 1-1-2005) een bruto vergoeding voor afgesproken werkzaamheden. De vergoeding is percentueel 35% van de gemeente-inkomsten uitgezonderd eventuele erfenissen en legaten, met een onder- en boven grens. De ondergrens wordt bepaald door uit te gaan van de cao salarisschaal docent hbo 2e graad , voor 8 uren. De bovengrens is 5 dagen. De afgesproken werkzaamheden zijn: leiding geven aan en/of preken in diensten, vergaderingen (uitgezonderd bestuurs- en ledenvergaderingen), onderwijs en vorming, pastorale gesprekken en bezoeken, training van vrijwilligers, bijzondere diensten. De voorganger mag taken delegeren aan zijn echtgenote, die ook een gekwalificeerde predikant is. Jaarlijks geeft de penningmeester alle gegevens aan de belastingdienst door.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Statuten
Een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten volgt hierna.
Samenkomsten
Als gemeente komen wij samen in de Torenlaan 38, te Zeist: op alle zondagen en christelijke feestdagen, waaronder Goede Vrijdag en eerste Kerstdag. Wij komen regelmatig samen om God te ontmoeten in zang, lofprijs, gebed en van God te horen in Schriftlezing, prediking, getuigenis, enz. Dit zijn openbare samenkomsten, open voor allen.
Het gebouw aan de Torenlaan 38 wordt gehuurd.
Na elke dienst is er gelegenheid voor gesprek en/of gebed met een lid m/v van het pastorale team. Ook wordt er koffie/thee geschonken.
Tijdens alle samenkomsten is er crèche voor de kleintjes. Op de zondagen is er tijdens de dienst zondagsschool (onder- en bovenbouw) voor de kinderen. 2x per maand is er tijdens de zondagse diensten tienerdienst.
Verslag uitgeoefende activiteiten
Overzicht activiteiten Evangeliegemeente De oase in 2024,
Overgenomen van bijlage 3 Voorgangerverslag 6 april 2025, met weglating van namen.
Dit verslag gaat over de periode tot april 2025
· Het weeknieuws, verschijnt wekelijks digitaal en wordt aan sommigen per post toegestuurd. Het weeknieuws heeft een wijde verspreiding. Met dank. Het vorige studiethema was: De verzoening
· Het nieuwe studiethema is: Gedachten over de Psalmen.
· Nog steeds worden de preken op de website gezet. Die worden tot in het buitenland beluisterd. Met dank. In februari is de website vernieuwd, met dank.
· De penningmeester heeft steeds gezorgd voor de financiën. Zij heeft steeds tijdig de voor de ANBI vereiste gegevens op de website gekregen, met hulp van de webmaster. Ook heeft zij de gegevens verstrekt die nodig waren om aan te tonen aan de ING bank dat wij niet aan witwassen doen.
· Elke zondag is er een openbare eredienst geweest, alsmede op Goede vrijdagavond en Pasen.
· Op eerste kerstdag zal er ook een openbare dienst zijn om 10.00 uur.
· Elke eerste zondag van de maand is er Avondmaal gehouden.
· De huiskring is ook weer begonnen en komt 1x per maand bij elkaar. Iemand verzorgt de liederen en verzorgt de financiën voor Sunshine Corner. Het jaarthema is God verheerlijken, breed genomen. Het zijn zeer gezegende ochtenden. (Het thema voor het lopende seizoen is: De kleine profeten.)
· De tieners hebben 2 x per maand een bijeenkomst. Tienerleiding:
· Na elke dienst was er koffie/ thee met versnapering. Met dank aan alle mensen die zich daar voor inzetten. Niet te vergeten de bloemen, waar wij wekelijks van genieten.
· Het bestuur heeft regelmatig vergaderd. Daarbij waren er goede discussies en besluiten in goede harmonie.
· In de zondagdiensten is de voorganger bezig met een serie over een heel Bijbelboek, namelijk het Evangelie van Johannes. Die preken zijn ook te beluisteren op de website.
· Geluid in de dienst en beamer zijn steeds verzorgd. Wij danken de personen die dit mogelijk maakten.
· Pastoraat per telefoon vindt ook plaats, door middel van een kort gesprek en vaak gebed. Huisbezoeken worden gedaan waar nodig.
· De Oase verzorgt maandelijks een dienst in verzorgingshuis Bovenwegen.
· Het voorgangersverslag van de voorjaarsvergadering zal, zonder namen te vermelden, op de website van de gemeente komen. Dit is omdat De Oase erkend is als ANBI, waardoor er belastingaftrek voor giften aan haar geldt. Echter, dan moeten jaarlijks niet alleen de financiële stukken op de website komen, maar ook een verslag van activiteiten.
Financiële verantwoording
Onderstaand worden de begroting en jaarrekening van het voorgaande jaar, conform de richtlijnen van de belastingdienst, weergegeven. Deze zal elk jaar vernieuwd worden.
Bekendmaking van de balans is niet vereist. De ledenvergadering van Evangeliegemeente De Oase ontvangt steeds in de voorjaarsvergadering alle financiële stukken (rekening en verantwoording, balans, nieuwe voorgestelde begroting), zodat de vergadering de stukken kan goedkeuren. Dat doet zij alleen nadat de kascommissie haar bevindingen heeft gerapporteerd.
Naam gemeente: Evangeliegemeente "De Oase" |
Plaats : Zeist |
RSIN : 818564970 |
KvK nummer : 63615541 |
ANBI dossiernr : 103277 |
Baten: | BEGROTING 2024 | realisatie 2024 | ||||
Rente | 200 | 318 | ||||
1. Totaal opbrengsten uit bezittingen | 200 | 318 | ||||
Collectes | 1000 | 952 | ||||
Giften | 17000 | 16794 | ||||
2. Totaal bijdragen gemeenteleden | 18000 | 17746 | ||||
3. Bedrag uit de reserve | 1500 | 938 | ||||
Totaal baten | 19700 | 18902 | ||||
Kosten: | ||||||
Onkostenvergoedingen | ||||||
Vergoed. Voorganger | 12000 | 12000 | ||||
4. Totaal bestedingen pastoraat | 12000 | 12000 | ||||
Audio | 50 | 0 | ||||
Bloemen/PODIUM | 150 | 131 | Paaskaars | |||
Cadeaus/attenties | 125 | 0 | ||||
Creche | 0 | 0 | ||||
Kosterij | 50 | 0 | ||||
Kringen | 0 | 0 | ||||
Muziek | 25 | 0 | ||||
Onvoorzien | 0 | 0 | ||||
Spec.akties | 0 | 0 | ||||
Tieners, jeugd | 25 | 0 | ||||
Werving | 700 | 262 | van maandblad naar digitaal weeknieuws | |||
Zending | 0 | 0 | ||||
Zondagschool | 25 | 0 | ||||
5. totaal best. kerkdiensten/ activiteiten | 1150 | 393 | ||||
Lidmaatsch./Abonnem. | 25 | 25 | ||||
6. Tot. Bijdr. andere kerkorganen | 25 | 25 | ||||
Zaalhuur+kosten | 5900 | 5900 | ||||
7. Tot. Lasten kerkelijk gebouw | 5900 | 5900 | ||||
Spreekvergoedingen | 300 | 200 | ||||
reiskosten externe spreker | 67 | |||||
8. Tot. Overige salarissen/onkostenverg. | 300 | 267 | ||||
Bankkosten en verzekeringen | 325 | 317 | ||||
Diversen | 0 | |||||
Secretariaat | 0 | |||||
9. Tot. Lasten beheer en administratie | 325 | 317 | ||||
10. Tot. Lasten overige eigend. en invent. | 0 | 0 | ||||
Totaal lasten | 19700 | 18902 |